Oostelijk havengebied

  • Wij bieden meer dan 100 centraal gelegen accommodaties voor elk budget
  • Snel en veilig online boeken
  • Voer uw data in om meteen beschikbare accommodaties te zien

 filter op 
  filter wissen
8 accommodaties nabij Oostelijk havengebied
lijst kaart
| | Toon alles |

oostelijk havengebiedDit gebied omvat de Oostelijke Handelskade en de schiereilanden ten oosten van de Panama-laan en ten westen van de monding van het Amsterdam.Rijnkanaal, met in het noorden het KNSM-eiland en in het zuiden het Zeeburgerpad. Met de aanleg (1881-1889) van het Centraal Station, op een drietal kunstmatige eilanden in het IJ, verdween het oude havenfront dat tussen de stad en het nieuwe station lag. Gevolg daarvan, en van de groeiende handel met Indië, was dat als nieuwe en veel grotere locatie voor de Amsterdamse haven, ten oosten van het station de Oostelijke handelskade werd aangelegd; tevens werd het woeste moeraslandschap, dat het gebied ten noorden van de Zeeburgerdijk toen was, ontgonnen.

Een moderne haven werd gebouwd met pakhuizen, spoorlijnen en stoomkranen voor het laden en lossen. Behalve voor de handel werd dit ook het gebied waar passagiersschepen vertrokken en aankwamen, en ook veemarkt en abattoir kwamen in dit gebied. De neergang van het gebied als haven begon al in de late dertiger jaren van de vorige eeuw. In de oorlog was er in het gebied geen havenactiviteit. Onder andere vanaf het KNSM eiland werden door de Nazi’s Joden op transport gezet naar de concentratiekampen. Na de oorlog nam met het verdwijnen van Nederlands Indië ook de pagagiersvaart af. In het kader van het Algemeen Uitbreidingsplan werd vanaf de jaren vijftig het Westelijk Havengebied notabene sterk uitgebreid. Het Oostelijk Havengebied verloor meer en meer zijn functie en werd vanaf het begin van de jaren negentig ingericht tot woonwijk.

Bij de grootschalige herinrichting die eind vorige eeuw plaatsvond is van een vervallen en verlaten uithoek van de stad een bruisend nieuw stadsdeel gemaakt met een heel eigen sfeer. Het gebied is een woonwijk geworden waar vaak gewaagde nieuwbouw gecombineerd is met bestaande gerenoveerde gebouwen als loodsen, silo’s en havengebouwen, en aan de kaden afgemeerde woonarken en tot woning omgebouwde vrachtschepen. Behalve dat het een echt eilanden gebied is, is ook in de architectuur steeds ingegaan op de waterrijke omgeving, van gebouwen die zich als schepen tegen te lucht aftekenen tot waterspiegelende façaden en een hele wijk (het Java eiland) die een moderne variant is van het oude centrum, met grachtenpanden, grachtjes en bruggetjes.

De Levantkade aan het KNSM-eiland is in de zomer een uitgelezen plek om in de zon op een terrasje te zitten en te genieten van het zicht op de pakhuizen en glinsterende moderne blokkenbouw van Sporenburg en Rietlanden aan de overkant. In de voormalige havancentrale, waar onder andere het beheer van alle hijskranen was ondergebracht, is nu club Panama, een nachtclub en een restaurant. In het voormalige pakhuis Azië is in 2007 het restaurant Fifteen van Jamie Oliver geopend. Meer westelijk, richting het Centraal Station is aan de Piet Heinkade de Passagiers Terminal Amsterdam voor cruiseschepen in 2000 in gebruik genomen. De kadelengte is 600 meter. Jaarlijks leggen hier zo’n honderd cruiseschepen en enkele honderden Rijncruiseschepen aan. Ernaast ligt het in 2005 in gebruik genomen ‘Muziekgebouw aan ’t IJ‘ met een concertzaal voor eigentijdse klassieke muziek; eraan verbonden is het Bimhuis, een concertzaal voor jazz en geïmproviseerde muziek.

Tramlijn 26, de zogenaamde IJtram, loopt van het Centraal Station in oostelijke richting en heeft 3 haltes in het gebied: Passagiersterminal, Kattenburgerstraat en Rietlandpark. Dan vervolgt de lijn via de Piet Heintunnel zijn weg naar de nieuwe wijk IJburg die oostelijk van Amsterdam wordt gebouwd. Tramlijn 10 doorkruist vanaf het KNSM-eiland via Rietlanden het gebied verticaal.

Bereikbaarheid:
Vanaf het Centraal Station:
-tramlijn 26.
-buslijn 41, 42,43

Boek een appartement of een woonboot voor uw weekend Amsterdam: