Mijn accommodatie



Wat is het type van mijn accommodatie?

Appartement


Een appartement is een woonruimte met meer dan één kamer, met een eigen keuken en badkamer en met een eigen entree.

Woonboot


Een woonboot is een drijvende woning.

otherboat

Studio


Een studio is een woonruimte met maar één kamer; de slaapkamer is ook de woonkamer. Er is een eigen badkamer en keuken, en een eigen entree.

Kamer


Onder een kamer wordt verstaan: een gastenkamer die deel is van je eigen woning. Het kan zijn dat je daar een eigen badkamer voor de gasten bij aanbiedt, en/of een eigen keuken, maar het is ook mogelijk dat je jouw badkamer en/of keuken met de gasten deelt. Soms heeft een kamer een eigen entree vanaf de straat.
Een kamer kan mét of zonder ontbijt aangeboden worden.

Kamer op een boot


Een kamer op een boot is een gastenkamer die deel is van de boot waar je op woont. Het kan zijn dat je daar een eigen badkamer voor de gasten bij aanbiedt, en/of een eigen keuken, maar het is ook mogelijk dat je jouw badkamer en/of keuken met de gasten deelt. Soms heeft een kamer een eigen entree vanaf de straat.
Een kamer kan mét of zonder ontbijt aangeboden worden.

Als op de site gezocht wordt op ‘kamer’ of op ‘woonboot’, komt een ‘kamer op een boot’ bij beide zoekopdrachten in het resultaat tevoorschijn.

Studio op een boot


Een accommodatie wordt een studio op een boot genoemd als het een deel van een boot betreft, met een eigen entree, een eigen badkamer en keuken, en het één kamer heeft die als woon/slaapkamer is ingericht.

Als op de site gezocht wordt op ‘studio’ of op ‘woonboot’, komt een ‘studio op een boot’ bij beide zoekopdrachten in het resultaat tevoorschijn.

Hoe wordt mijn accommodatie getoond?

Elke accommodatie heeft een aparte pagina met overzichtelijke informatie. De pagina wordt in 4 talen getoond: Engels, Duits, Frans en Nederlands. Voor zelf invoeren ga hier naartoe.

De informatie op de pagina bestaat uit:

Adres en locatienummer


Op de pagina wordt de straatnaam (niet het huisnummer) van de accommodatie genoemd, samen met een uniek locatienummer.
Gasten krijgen het volledige adres pas op het moment dat ze geboekt hebben.

Tekst


Op de pagina staat een beschrijving van de accommodatie en de omgeving, van circa 250 woorden.

Foto's


Er worden foto’s van de accommodatie en de omgeving getoond. De foto’s zijn in een overzichtje te zien, maar ook los, op groot formaat.

Faciliteiten


Door middel van icoontjes is het mogelijk om in één oogopslag de belangrijkste faciliteiten van een accommodatie te zien.
Hier is ook te zien of gasten wel of niet mogen roken.

Prijzen


De prijs wordt direct getoond zodra aankomst- vertrekdatum en het aantal gasten zijn ingevuld.
Zolang er nog geen data zijn ingevuld, wordt op de pagina een ‘vanaf-prijs’ weergegeven, dat is de laagste prijs per nacht, waarvoor deze accommodatie wordt aangeboden.

Je kunt zelf op je persoonlijke pagina prijzen instellen, verhogen, verlagen, of speciale prijzen op datum instellen. Zie de uitleg op je persoonlijke pagina. Als je niets aanpast, staan onze adviesprijzen ingesteld.

Kalender


De kalender laat zien welke dagen beschikbaar zijn, en welke bezet.

Kaart


Er wordt een Google-kaartje getoond, met een vlaggetje bij de accommodatie.

Youtube Video


De video laat in één minuut de accommodatie en de omgeving zien. Deze video kan je zelf maken en uploaden, maar je kan ons ook vragen die video te maken.

Kan ik aangeven of mijn accommodatie een roken of niet-roken accommodatie is?


Ja, dat kan. Als je aangeeft dat mensen mogen roken, komt je accommodatie niet tevoorschijn als mensen op ‘niet roken’ filteren, en omgekeerd.

Als je niet wilt dat mensen binnen roken, maar bijvoorbeeld wel op het balkon, dan kan dat in de tekst aangegeven worden.

Hoe worden de prijzen berekend en hoe wordt er betaald?

Hoeveel kan ik rekenen voor mijn accommodatie?


Als je alles hebt ingevoerd, rolt er een advies voor de nachtprijs uit. Deze prijs hoef je niet te volgen, maar het is de prijs waarvoor wij denken dat je je ruimte goed kunt verhuren. Je kunt de prijs ook later nog aanpassen. De nieuwe prijs geldt dan voor reserveringen die na de prijsaanpassing gemaakt zijn.

Hoe wordt de nachtprijs bepaald?


De nachtprijs is afhankelijk van:

a -het aantal personen:
Of gasten alleen komen of met twee personen maakt voor de prijs niet uit.
Bij 3 personen wordt de nachtprijs hoger, maar is de prijs per persoon lager dan wanneer er 2 personen komen.
Bij 4 personen wordt de nachtprijs nog iets hoger, en maar is de prijs per persoon lager dan wanneer er 3 personen komen.

b – de ligging van een accommodatie en de mate van comfort.

c – de duur van de gereserveerde periode:

Bij langere reserveringen wordt de prijs lager.

Schoonmaak en toeristenbelasting zijn bij de prijs inbegrepen.

Heeft het aantal personen invloed op de prijs?


Ja, hoe meer personen er komen, hoe hoger de nachtprijs wordt.
Of gasten alleen komen of met twee personen maakt voor de prijs niet uit.
Bij 3 personen wordt de nachtprijs hoger, maar is de prijs per persoon lager dan wanneer er 2 personen komen.
Bij 4 personen wordt de nachtprijs nog iets hoger, en maar is de prijs per persoon lager dan wanneer er 3 personen komen.

Heeft CityMundo een speciale prijs voor kinderen?


CityMundo heeft een gereduceerde prijs voor kinderen van 2 t/m 4 jaar.
Voor kinderen vanaf 5 jaar wordt de volwassenen-prijs gerekend, en kinderen onder de 2 jaar mogen gratis mee.

Je kunt instellen of je wel of geen kinderen wilt ontvangen.

Kan ik speciale prijzen voor specifieke periodes instellen?


Ja dat kan, op je persoonlijke pagina.
(Om op je persoonlijke pagina te komen moet je inloggen.)

Kan ik extra kosten voor de schoonmaak in rekening brengen?


De schoonmaakkosten worden niet apart gerekend, die zitten in de prijs.

Kan ik apart toeristenbelasting in rekening brengen?


De toeristenbelasting wordt niet apart gerekend, die zit in de prijs.

Wat is de host-fee


De host-fee is een bedrag dat door CityMundo ingehouden wordt op de nachtprijs. De nachtprijs is de prijs waarvoor je jouw accommodatie aanbiedt.
Gasten betalen bij aankomst het verschuldigde bedrag. Dit is de nachtprijs x het aantal nachten, minus de host-fee (die door middel van de aanbetaling bij het maken van de reservering is ingehouden).
Het kan zijn dat binnen één reservering verschillende nachtprijzen gelden (bijvoorbeeld als er feestdagen in die periode voorkomen waar je een hogere prijs voor hebt ingesteld).

CityMundo heeft een zeer gunstige host-fee, van 7,5 tot 9%. Hoe langer de reservering is, hoe minder fee er wordt gerekend.
Alle prijzen worden afgerond naar hele euro’s.

De gasten betalen een eigen fee, die bovenop de nachtprijs komt.

Hoe en wanneer word ik betaald?


Je wordt betaald op het moment dat je gasten aankomen. De betaling geschiedt in cash.  
Als een boeking wordt gemaakt ontvang je een email met informatie over de gasten, en met informatie over hoeveel ze moeten betalen.

De gasten hebben het geld cash bij zich. Er is dus geen geldverkeer tussen CityMundo en jou.
Het kan voorkomen dat gasten van te voren het bedrag op je rekening willen overmaken. In zulke gevallen neemt CityMundo eerst contact met je op om te vragen of je daar bezwaar tegen hebt.

Waar staan de betaaloverzichten?


Die staan op je persoonlijke pagina. Het zijn de bedragen waar de fee van CM al is afgetrokken.
De betaaloverzichten zijn per jaar in te zien en te printen.

Moet ik belasting betalen over inkomsten uit aanbieden van accommodatie?


Het beste antwoord op deze vraag krijg je bij de belastingdienst of van je belastingconsulent. In elk geval moet je toeristenbelasting betalen. De gemeente Amsterdam geeft je hier informatie over toeristenbelasting.

Wanneer komt mijn accommodatie online?

Zodra je alle informatie hebt ingevoerd, de kalender hebt ingevuld, en de foto’s hebt geupload, Nadat je akkoord hebt geklikt voor de algemene voorwaarden en de overeenkomst die je met CityMundo aangaat, staat je accommodatie online.

Als je daarna instellingen wilt veranderen of je kalender wilt bijwerken, kan dat altijd via je persoonlijke pagina.

Als je wilt dat wij de accommodatie voor je invoeren (dat is kostenloos), maken we een afspraak voor een foto/film shoot. We voeren vervolgens alle gegevens in en zetten de accommodatie voor je online. Meestal kan dat nog op dezelfde dag.

Ook als je zelf invoert kunnen we foto’s en video verzorgen, hetzelfde geldt voor tekst en vertalingen. Neem dan contact met ons op.

Hoe beheer ik mijn accommodatie via de website?

Waar kan ik mijn instellingen aanpassen?


Dat kan op je persoonlijke pagina.

Als je je gaat aanmelden op de website krijg je per email je eigen login en wachtwoord.
Inloggen kan via http://amsterdam.citymundo.com/login/


Welke instellingen kan ik aanpassen?

je kunt wijzigingen in de kalender maken

je kunt je kalender koppelen met de Google-kalender of de Apple-kalender

persoonlijke gegevens aanpassen

wachtwoord wijzigen

minimum aantal nachten per reservering aangeven

borg instellen

verschillende prijzen voor verschillende periodes instellen

foto’s toevoegen

beschrijvende tekst maken

faciliteiten-icoontjes toevoegen


Welke formulieren kan ik downloaden van mijn persoonlijke pagina?

jaarkalenders

overeenkomst met CityMundo

tarievenoverzicht

overzichten van reserveringen per jaar

Tevens vind je er de reviews over jouw ruimte.


Hoe werkt de kalender?

Wat kan ik zien in de kalender?


De kalender toont gemaakte reserveringen, blokkeringen en vrije dagen.

Je kan elke reservering aanklikken, je krijgt dan alle informatie over de betreffende reservering in beeld, zoals contactgegevens van de gast, wat hij/zij jou bij aankomst moet betalen en aankomsttijd.

-Je kunt zien wanneer welke nachtprijs geldt.
De kalender kan een einddatum hebben, of onbeperkt openstaan
(als er geen einddatum in de kalender staat, dan staat de  kalender open tot een jaar na de huidige datum. de kalender schuift dan elke dag een dag op). Deze informatie vind je links boven de kalender op je persoonlijke pagina.
Als de kalender een einddatum heeft, wil dat zeggen dat er na die datum geen boekingen gemaakt kunnen worden.

Als je een einddatum wilt opschuiven of opheffen, kan je dat doen op je persoonlijke pagina.


Hoe ver in de toekomst kan er geboekt worden?


Als er geen einddatum in de kalender staat, dan staat de  kalender open tot een jaar na de huidige datum. De kalender schuift elke dag een dag op.
Als de kalender een einddatum heeft, wil dat zeggen dat er na die datum geen boekingen gemaakt kunnen worden, er kunnen dan ook geen dagen opengezet worden.
Als je een einddatum wilt opschuiven of opheffen, kan je dat aangeven op je persoonlijke pagina bij ‘beschikbaarheid’.

Hoe kan ik de beschikbaarheid in mijn kalender bewerken?


Je kunt nachten dicht- en openzetten.
CityMundo werkt alleen met ‘direkt boeken‘. Dat betekent dat als de kalender bij CityMundo open staat, er direkt geboekt kan worden zonder dat we vooraf toestemming vragen. Dit versnelt het boekingsproces, en levert daardoor meer reserveringen op.
We bieden de mogelijkheid om de kalender te koppelen met andere kalenders.

Hoe weet ik of ik de nachten in mijn kalender werkelijk heb dichtgezet?


Bij dichtzetten van de kalender zie je dat er een blauwe balk verschijnt in de nachten die dichtgezet zijn. Bij open zetten verdwijnt die balk. Er wordt ook automatisch een mailtje naar je verstuurd als je de kalender dichtzet of opent. Als je geen mailtje  krijgt, is de aktie niet gelukt.

Hoe kan ik mijn kalender helemaal blokkeren?


Dit kan kan je doen op je personal page, of door even een mailtje aan Citymundo te sturen, met de datum vanaf wanneer je de kalender helemaal wilt dichtzetten. Boekingen die al gemaakt zijn voor ná die datum, gaan gewoon door.

Hoe kan ik mijn kalender met andere kalenders synchroniseren?


Je kunt je de CityMundo-kalender koppelen met andere kalenders, zoals de Google calendar, of de Apple agenda. Op je persoonlijke pagina wordt dat uitgelegd.

kalender

Hoe kan ik mijn accommodatie-pagina promoten?

Het is een goed idee om over je vermelding te schrijven op andere sites, met een link naar je accommodatie-pagina bij CityMundo. Het mooiste is om die link dezelfde tekst te geven die je de titel van jouw pagina bij CityMundo hebt gegeven, zoals ‘Gezellige kamer bij het Vondelpark’ , dat maakt dat Google en andere zoekmachines jouw accommodatie goed kunnen vinden, en dat leidt dan weer tot meer reserveringen! Hoe meer links naar je pagina, hoe beter!

Kan ik meerdere accommodaties aanbieden?

Ja, dat kan. Elke accommodatie krijgt zijn eigen pagina en unieke locatienummer.